Tuesday 9 October 2012

Placenta / Uri.

Semua org tau kot ape 2 uri? Kalau yg xtau, uri 2 adalah -A temporary organ joining the mother and fetus, the placenta transfers oxygen and nutrients from the mother to the fetus, and permits the release of carbon dioxide and waste products from the fetus. It is roughly disk-shaped, and at full term measures about seven inches in diameter and a bit less than two inches thick. The upper surface of the placenta is smooth, while the under surface is rough. The placenta is rich in blood vessels. The placenta is expelled during the birth process with the fetal membranes; together, these structures form the afterbirth .

Ini bererti selepas melahirkan bayi, placenta jugak akan keluar. Biasanya selepas melahirkan, pihak hospital akan berikan uri ini kpd kaum bapa utk dibawak pulang dan uruskan sendiri dengan cara masing2.. Apabila di bawak pulang seelok2nya uri tersebut di bersihkan dengan sebersih2nya dan di tanam dengan sempurna supaya tidak di makan binatang2 spt anjing atau kucing. Sebagai orang melayu kite xboleh lari daripada adat / ajaran/ pantang larang nenek moyang kita.. Teringatkan petua nenek aku dan orang dulu2. Waktu itu bapa aku berikan uri kepada nenek aku, nenek aku pun bersihkan dengan cara dia tersendiri , nenek  serahkan kepada bapa aku  untuk di tanam dengan sempurna. Jadi cara-cara bersihkan die mcm biasa je, selawat 2 penting utk buat apa2 pun.. bila dh bersih kena letak garam n asam jawa (katanye supaya uri 2 xbusuk nanti bau hanyir )lepas itu bapa aku tanam depan rumah nenek sebelah pokok dan pasang lilin selama 3 hari kalau tidak silap aku.

Ok, beberapa petua nenek moyang kite yg di ketahui..
  1. Kalau uri xdibasuh dengan bersih kelak bayi yang lahir 2 nnti akan berkudis, kotor dan berpenyakit.
  2. Kalau tanam n uri 2 diletakkan di dlm tin/bekas yg besar spt tin milo, anak 2 nanti perutnye besar n die akn menjadi gemok. Kalau letak dlm tin/bekas kecik nnti perut baby 2 kecik dan kurus lah anak tersebut.
  3. Kalau nk anak terang hati, 3mlm berturut2 pasangkan lilin di atas tmpt tanam 2.
  4. Kalau nk anak 2 tajam akalnye letakkan pensil yg di asah tajam.
  5. Kalau nak anak 2 cepat laku/kawin tanam di tempat org senang nampak sperti di laman rumah / di tepi2 jalan.)
  6. Kalau nak anak 2 menjadi anak yang baik, tanamkan uri 2 di masjid.
  7. Kalau tgh tanam uri 2, if ada org tegur, jgn toleh (Alasan nnti takut anak 2 teleng / juling.)
  8. Kalau nak tanam 2 pakai kemas2 n utk anak perempuan makeup cantik2 (Alasan supaya anak 2 nanti menarik iaitu kacak / cantik.)
  9. Kalau tanam uri 2, jangan tindih bayang2 (alasan takut anak 2 nanti hitam di bhgia depannya.)
Dan mungkin u allz pena dengan ini benda pelik2.. Hihi.. Xlogik kan semua 2, tp itu lah pantang larang / petua nenek moyang kita. Time aku dulu nenek yg uruskan uri, di tanam di depan rumah lepas itu pasang lilin sbb itu hati aku terang kot ahakk .Apa2 pn semua 2 cuma petua org dulu2, Bukan xbg amalkan, boleh nak amalkan sbb mmg elok pun untuk basuh bersih2 dan sempurnakannya dgn baik kerana itukan sebahagian drpd darah daging kita? Tetapi bukan untuk mempercayainya krn takut membawa kpd syirik pulak nanti.. Semua pada diri kita bukan bergantung kpd uri, tetapi bergantung kpd didikan ibu bapa kita, sekeliling kita dan diri kita sendiri..

Bila cerita tentang uri ini ada juga yang kata  bagus untuk kecantikan tapi aku pun tidak berapa tahu sangat la tapi pernah juga dengar doktor-doktor bercerita.....lepas itu pula kalau dekat tempat kerja bila ada sahaja pesakit yang lakukan pembedahan bersalin mesti nurse akan terus bagi kepada bapa kerana ditakuti  uri hilang...manakala ada juga petua mengatakan di uri juga kita boleh menentukan bilangan anak kita....kiranya banyak juga petua tahu dengan tidak tahu sahaja....


. Bagi yg tidak kenal, Ini adalah placenta atau  uri .



Ini dia.





3 comments:

Anonymous said...

banyaknye petua.. agaknya kalau abg boy dia percaya ke semua ni, hehehe..

THE AUTHOR said...

Perkongsian yang menarik..

Unknown said...

kak ayesha:petua orang lama hehehheehe

 
Designed by: Ayesha Ramlee